Thursday 22 August 2013

مواويل أبويا الصعيدي

 أبويا كان دايمآ يقول مواويل والحمد لله واحد من إخواتي كتبها وحفظها. النهاردة خدت منه شوية. أبويا صعيدي قح وكلامة ولهجته صعايدة أصيلة من جنوب الوادي - والله وحشتنا ياعم كمال
!
يازارع الود هو الود شجرة جَلْ(قل)
ولا شِجار الوداد نزحت وماها جَلْ
أيام سَجِتنا العسل وأيام سجتنا الخل
وأيام ننام ف الفراش وأيام ننام ف الطل
وأيام بنبلس حرير ,ايام مانلجي (نلقي) الفََل
وأيام بتييجي علي أولاد الأصول تِنْدَل
وان عاشر الندل يوم
بعد الغَنْدَرَة ينْدَل

إن تعب الحمل كتفي ما أنا شاكي
وإن جار علَ الزمن ما أنا باكي
وإن سَبْو الأندال ف عِرْضي ما أنا خاكي
ده أنا جدع حر وأصبر علي المر ولا أناجي
وأمشي علي الكون يوم ضاحك ويوم باكي

أنا جدع صُلب والمَسوجَة (المسوقة) صلب
والجحال (القيراوانة) مِلََقََم صلب
والحمل لما مال انحني وجه ع الصلب
شَيَلوني حملين علي كتافي وقالو فِز ياغالي

مشيت أتْنَقَل ولا أوَرِي الأعادي غًلب

No comments:

Post a Comment